CALENDAR FISCAL
STIRI

Titlu Amenzile de circulaţie cresc de la 1 mai. Cât vor plăti şoferii pentru încălcarea legislaţiei rutiere?
Data 12-04-2016 14:52
Sursa www.avocatnet.ro
Creşterea amenzilor pentru contravenţii rutiere este strâns legată de cea a salariului minim brut. Astfel, de la 1 mai, când salariul minim brut se va majora, şoferii vor fi nevoiţi să scoată mai mulţi bani din buzunar atunci când nu vor ţine cont de prevederile Codului rutier.

Un punct-amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim brut pe economie, aşa cum prevede în momentul de faţă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 (supranumită şi Codul rutier). Prin urmare, deoarece salariul minim va creşte la începutul lunii mai de la 1.050 la 1.250 de lei, amenzile pe care le pot primi şoferii se vor mări şi ele.

Mai precis, până pe 30 aprilie un punct-amendă este egal cu 105 lei, însă de la 1 mai acesta va ajunge la 125 de lei. Asta înseamnă că cea mai mică amendă de circulaţie va fi de 250 de lei (faţă de 210, cât este acum), iar cea mai mare va fi de 12.500 de lei (faţă de 10.500 de lei, cât este acum).

"Contravenţiilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă li se stabilesc clase de sancţiuni cărora le corespunde un număr de puncte-amendă, în funcţie de gravitatea faptelor şi de pericolul social pe care acestea îl prezintă", este explicat în Codul rutier, conform căruia clasele de sancţiuni sunt următoarele:

clasa I: 2 sau 3 puncte-amendă;
clasa a II-a: 4 sau 5 puncte-amendă;
clasa a III-a: de la 6 la 8 puncte-amendă;
clasa a IV-a: de la 9 la 20 de puncte-amendă;
clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă.
Practic, aplicând valoarea unui punct-amendă de 125 de lei, rezultă că şoferii vor risca, de la 1 mai, următoarele sancţiuni:

clasa I: 250 sau 375 de lei;
clasa a II-a: 500 sau 625 de lei;
clasa a III-a: de la 750 la 1.000 de lei;
clasa a IV-a: de la 1.125 la 2.500 de lei;
clasa a V-a: de la 2.625 la 12.500 de lei.
Atenţie! De reţinut este că persoanelor fizice li se pot aplica doar amenzile din clasele I-IV. Clasa a V-a de sancţiuni este valabilă doar pentru persoanele juridice.

Notă: Valoarea unui punct-amendă reprezintă 10% din salariul minim brut. Valoarea a fost calculată în baza informaţiilor privind salariul minim brut preluate din hotărârile de Guvern prin care au fost stabilite cuantumurile acestuia între 2011 şi 2016.

Ce amenzi se vor da pentru faptele întâlnite cel mai des

Şoferii care nu respectă obligaţia de a semnaliza atunci când schimbă direcţia de mers vor risca, de la 1 mai, să primească o amendă de 250 sau 375 de lei (adică din clasa I de sancţiuni). Totodată, aceeaşi sancţiune (plus două puncte de penalizare) va fi valabilă pentru folosirea telefonului mobil în timpul conducerii (fără dispozitiv de tip "mâini libere"), nepurtarea centurii de siguranţă sau depăşirea vitezei legale cu 10-20 km/h.

Amenzile de 500 sau 625 de lei (clasa a II-a) se vor aplica pentru situaţii precum nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor şi marcajelor de obligare şi lipsa trusei medicale, a triunghiurilor reflectorizante şi a stingătorului pentru incendii. Aceeaşi amendă, plus trei puncte de penalizare, va putea fi dată pentru transportarea minorilor fără a avea în maşină sisteme de siguranţă adecvate (centuri de siguranţă sau scaune pentru copii) sau pentru depăşirea vitezei legale cu 21-30 km/h. Tot o amendă de 500 sau 625 de lei, însă la pachet cu suspendarea permisului auto timp de 30 de zile, vor risca şi şoferii care nu acordă prioritate la trecerile de pietoni, trec pe culoarea roşie a semaforului sau depăşesc coloanele de maşini oprite la semafor/trecerea la nivel cu calea ferată.

Amenzi de la 750 la 1.000 de lei (clasa a III-a) se vor aplica, de la 1 mai, pentru conducerea cu permisul auto expirat sau circulaţia cu un automobil cu defecţiuni la sistemul de iluminare sau la cel de avertizare sonoră. Aceeaşi sancţiune va fi valabilă pentru depăşirea vitezei legale cu 31-40 km/h (plus patru puncte de penalizare) sau pentru nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, depăşirea sau trecerea la culoarea roşie a semaforului, dacă astfel se produce un accident cu pagube materiale (plus suspendarea permisului timp de 60 de zile).

În ceea ce priveşte clasa a IV-a de sancţiuni, amenda de la 1.125 la 2.500 de lei va putea fi aplicată şoferilor care circulă cu maşini cu inspecţia tehnică periodică expirată, care nu efectuează verificarea medicală periodică sau care conduc automobile fără anvelope de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă ori polei. De asemenea, amenda va fi aceeaşi pentru depăşirea vitezei legale cu 41-50 km/h (plus şase puncte de penalizare) sau pentru conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, atunci când fapta nu constituie infracţiune (plus suspendarea permisului timp de 90 de zile).

Important! Contravenienţii pot să achite doar jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege în primele două zile lucrătoare de la data primirii procesului-verbal de contravenţie. În acelaşi timp, plata a jumătate din minimul amenzii se poate face pe loc direct la agentul constatator.

Cum ar putea fi ridicate maşinile parcate neregulamentar

În prezent, Codul rutier şi regulamentul pentru aplicarea acestuia nu reglementează procedura exactă de ridicare a maşinilor staţionate sau parcate neregulamentar pe drumurile publice. Asta înseamnă că autorităţile nu pot să ia momentan această măsură tehnico-administrativă. Totuşi, la Senat, în procedura de legiferare se află un proiect de lege complex care ar putea să înlocuiască atât actualul Cod rutier, cât şi regulamentul acestuia. Iar documentul include şi o procedură pentru ridicarea automobilelor.

Astfel, măsura ar urma să fie dispusă de către poliţiştii rutieri sau de către poliţiştii locali cu atribuţii în domeniul circulaţiei rutiere, atunci când şoferul care a staţionat/parcat neregulamentar nu este prezent la momentul constatării faptei. Mai exact, ridicarea şi transportarea vehiculelor ar urma să se facă fie direct de către autorităţile publice, fie de către firme specializate.

Decizia de dispunere a ridicării maşinii staţionate/parcate neregulamentar va fi comunicată proprietarului sau deţinătorului mandatat al acesteia în cel mult 24 de ore. Şoferii care nu vor solicita restituirea vehiculului ridicat şi nu vor plăti cheltuielile de ridicare şi transport vor fi obligaţi să achite o taxă de depozitare.

Proiectul de lege s-a aflat în consultare publică şi acum este la comisiile senatoriale. Pentru a se aplica, acesta trebuie să fie adoptat de Parlament, promulgat prin decret prezidenţial şi publicat în Monitorul Oficial.

Stiri
x