CALENDAR FISCAL

JOI 2 MAI
Depunerea Cererii de restituire a accizelor în baza prevederilor art.395 din Codul fiscal - Anexa nr.27 din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VIII din Codul fiscal

Depunerea Declarației ... [continuare]
STIRI

Titlu Uber, aplicația americană care dă peste cap taximetria în România [INTERVIU]
Data 26-02-2015 11:26
Sursa playtech.ro
Uber este considerată una dintre cele mai disruptive companii din ultimii zece ani. Cu o prezență în peste 200 de orașe din întreaga lume, povestea Uber este plină de laude, dar și de controverse. Acum, serviciul de ridesharing a ajuns și în București.

În Capitală sunt peste 10.000 de persoane cu licență de taximetrist. Într-un oraș cu o populație de aproape 1,9 milioane de locuitori, ar însemna că există aproximativ un taxi pentru 188 de persoane. Dacă numărul pare mic, trebuie luat în considerare faptul că multe persoane folosesc mijloacele de transport în comun sau automobilele personale. Având în vedere aceste aspecte, poate supraviețui un serviciu de ridesharing precum Uber pe piața din București?

Rob Khazzam, International Launcher în cadrul companiei americane Uber, a venit în București pentru a lansa serviciul uberX. Khazzam nu este la prima vizită în România, făcându-și apariția încă din luna noiembrie, pentru a testa apele. Playtech a stat de vorbă cu el pentru a afla toate detaliile despre serviciul care ar putea da peste cap taximetria în România.

”În noiembrie, când am vizitat prima dată România, mi-a rămas în minte entuziasmul persoanelor față de posibilitatea ca un serviciu ca Uber să ajungă aici. Am tot fost întrebați când vom intra pe această piață. Suntem foarte entuziasmați să anunțăm astăzi că serviciul nostru de ridesharing uberX este disponibil în România”, declară Khazzam, cu zâmbetul pe buze. Este relaxat și emană un aer de mândrie. România este cea de a 55-a țară în care în care compania Uber își face simțită prezența.

În restul lumii, americanii au provocat panică și proteste printre taximetriști, practicând tarife mai mici decât competiția.

Totuși, Khazzam spune că Uber nu este un serviciu de taximetrie, ci o companie de tehnologie al cărei scop ar fi ”îmbunătățirea mobilității urbane”.

”uberX nu este un serviciu de taximetrie. Nu așa a fost gândit. În opinia mea, e ceva care va avea un impact mult mai mare în următorii 20 de ani în ceea ce privește mobilitatea urbană în România. Este un serviciu care conectează oamenii cu șoferii personali. Sunt mult mai mulți șoferi personali cu automobile personale decât sunt automobile comerciale pe această piață”, spune el.

Ce este Uber și cum funcționează

Compania americană oferă, la nivel global, mai multe tipuri de servicii, dar în România, deocamdată, s-a lansat doar serviciul uberX. ”uberX îți permite, prin apăsarea unui buton, să te conectezi cu un prieten, cu un coleg, cu o rudă, și să fii luat cu mașina”, spune el. ”Uber ține de împărțirea automobilelor și de împărțirea costurilor. Vrem să îmbunătățim modul în care oamenii ajung dintr-un loc în altul prin tehnologia pe care Uber a dezvoltat-o pe smartphone-uri”.

Practic, șansele să nimerești în mașină cu un prieten, un coleg sau cu o rudă sunt destul de mici, având în vedere că orice persoană cu vârstă de peste 21 de ani, care deține o mașină mai ”tânără” de 10 ani, un permis și un cazier curat poate deveni șofer uberX.

”Scopul este de a te conecta la mașini care sunt deja pe stradă, la oameni simpli, ca mine sau ca tine. Serviciul lansat astăzi te conectează cu persoane care au 21 de ani sau mai mult, care au mașini mai noi de 10 ani și care au trecut printr-un proces strict de verificare”, spune el. De ce 21 de ani și nu 18, adică vârsta la care poți obține carnetul în România? ”Am setat un standard și suntem de părere că 21 de ani este vârsta optimă pentru a duce pe cineva cu mașina și am implementat această abordare și aici”, explică reprezentantul companiei.

Serviciul funcționează strict pe bază de aplicație (disponibilă gratuit, atât pentru Android, cât și pentru iOS). Nu există dispecerat, nu există aparate de taxat, ci doar smartphone-urile și aplicațiile. ”Plata se face automat și tariful este calculat pe baza traseului urmărit prin GPS. Telefoanele șoferului și al pasagerului sunt conectate și la finalul cursei, suma de plată afișată va fi aceeași pe ambele dispozitive. E un sistem foarte bine optimizat în ultimii patru sau cinci ani”, explică americanul.

Prima dată când intri în aplicația Uber, va fi nevoie să-ți faci un cont și să-ți introduci datele cardului bancar. Cu toate că numeroase studii arată că românii sunt foarte circumspecți când vine vorba de plățile online sau prin mobil, Khazzam este de părere că România este o piață foarte bună pentru acest serviciu și vede plățile prin mobil drept viitorul tranzacțiilor.

”Cred că românii sunt pregătiți pentru plățile prin aplicație. Plățile mobile reprezintă viitorul. Fiecare piață este diferită, rata de adopție a smartphone-urilor și a cărților de credit variază, dar în general trendurile arată o creștere a plăților digitale. Vedem în București un oraș ideal pentru lansarea unui asemenea serviciu și credem că în următoarele luni și în următorii ani, din ce în ce mai multe persoane vor fi obișnuite să plătească cu mobilul. Este un tip de tranzacție foarte sigur. Fiecare plată care trece prin aplicația Uber este electronică, oferind transparență industriei de transporturi, lucru care a lipsit până acum”, opinează el.

Cu toate că în alte țări Uber practică tarife mai mici decât companiile de taximetrie, în București, având în vedere costurile deja mici ale acestor servicii, compania a optat pentru un tarif de 1,39 lei pe kilometru și 14 lei pe oră. Adică fie că iei un Taxi, fie că optezi pentru un șofer uberX, plătești aceeași sumă.

Siguranța, o problemă în uberX?

La nivel global au existat numeroase controverse privind siguranța utilizatorilor de Uber. Au fost cazuri în care persoane au fost bătute sau chiar violate. Totuși, pentru a fi corecți, trebuie menționat că au fost și numeroase cazuri în care clienții companiilor de taximetrie din România au avut ”pățănii” similare. Nu ma vorbim despre celebrele ”maimuțe” de pe aparate.

”Luăm siguranța foarte în serios la Uber. De fiecare dată când faci comandă prin aplicație, vei vedea numele șoferului, o fotografie a lui, numărul de înmatriculare al mașinii. Te conectezi cu un șofer pe care l-am cunoscut față în față, ale cărui documente le-am verificat. Dacă ai orice fel de problemă, poți trimite feedback echipei românești care va răspunde în maximum șase ore de la sesizare”, spune Rob Khazzam.

Cei care vor să devină șoferi Uber trebuie să nu aibă antecedente penale, să facă dovada punctelor de penalizare și să treacă cu brio de un interviu cu membrii echipei Uber România.

”Suntem fizic în România. Nu comunicăm prin email sau prin telefon, ci avem o echipă locală. Fiecare șofer cu care te conectezi prin aplicație a trecut printr-un interviu, a avut parte de un training privind aplicația și le-am verificat cu atenție profilul. Așa știi mereu că te urci în mașină cu o persoană care are carnet de șofer, asigurare la mașină, care nu are cazier și nici nu a avut probleme în trafic”, spune reprezentantul companiei.

Pe lângă această verificare, aplicația dispune și de un sistem prin care șoferii primesc note de la pasageri, în funcție de cât sunt de politicoși, cât de bine conduc sau cât de curată este mașina. Șoferii care primesc ratinguri proaste și se abat de la regulile de conduită pot fi dați afară din program. În plus, persoana care dă un rating prost este contactată pentru a clarifica problemele. În situații extreme, datele șoferilor pot ajunge la organele de justiție.

”De fiecare dată când faci un drum, șoferul care te duce primește un rating. Iar acest sistem este unul dintre motivele pentru care persoanele apreciază Uber. Dacă faci 100 de curse ca șofer, vei avea 100 de

ratinguri, iar noi analizăm acele ratinguri foarte atent și comunicăm cu șoferii pentru a optimiza serviciul.”

O lege buclucașă pentru Uber în România

Oficial vorbind, cei de la Uber spun că au lansat ”programul pilot” uberX în România. Asta înseamnă că serviciul este în stadiu beta. Dacă guvernanții români nu sunt de acord cu planurile companiei, șederea americanilor în România ar putea fi foarte scurtă.

În octombrie 2014, Senatul a adoptat un proiect de lege potrivit căruia șoferii care transportă autostopiști, fără autorizație de taxi, ar putea fi sancționați cu amenzi drastice. Practic, dacă prevederile acestei legi ar intra în vigoare, toți șoferii uberX ar putea plăti amenzi de până la 5.000 de lei.

Totuși, Khazzam susține că se află în discuții permanente cu autoritățile române. ”Uber este o companie care este în favoarea reglementărilor legale. Menținem un dialog deschis cu regulatorii din toate piețele pe care acționăm și vedem acest lucru ca pe un parteneriat. Suntem o companie americană de tehnologie și suntem un partener care poate aduce un plus de expertiză în acest domeniu al mobilității urbane. Serviciul nostru este momentan în fază Beta și suntem entuziasmați să împărtășim tuturor partenerilor, inclusiv Guvernului, beneficiile pe care acest serviciu le aduce orașului și țării. Nu voi comenta privind discuțiile particulare, dar vom spune că avem un dialog deschis cu toți acționarii privind acest serviciu”.

Concurență neloială?

Cu toate că abia s-a lansat în București, serviciul uberX a stârnit deja reacții puternice din partea reprezentanților taximetriștilor.

Mihai Ghișă, președintele Asociaţiei Transportatorilor în Regim de Taxi şi Închiriere (APTTI), atrage atenţia că, odată cu lansarea programului uberX în România, intervine în piaţă concurenţa neloioală, întrucât şoferii Uber beneficiază de reguli mult mai laxe decât taximetriştii autorizaţi.

„Taxează altfel decât noi, sunt autorizaţi altfel decât noi, dar serviciul oferit este acelaşi – transport persoane. Noi trebuie să avem anumite maşini, în funcţie de anumite criterii, la ei se vor accepta maşini cu două uşi, cu nouă locuri etc“, a spus Ghişă, pentru Adevărul.

El crede că intrarea Uber pe piaţa din Bucureşti va afecta comenzile taximetriştilor autorizaţi, având în vedere că vor fi mai multe maşini, dar acelaşi număr de clienţi. Totuşi, preşedintele APTTI spune că lipsa de experienţă a şoferilor Uber se va resimţi. „Problema cea mare cu care se vor confrunta cei de la Uber este că nu vor avea şoferi profesionişti, aceştia nu vor şti să meargă la adresă, la noi navigaţia nu funcţionează ca în alte state“, a spus Ghişă. El a adăugat că serviciul va fi unul profitabil pentru Uber, însă nu şi pentru şoferii care vor oferi servicii pentru această companie, întrucât acesta va avea de acoperit anumite costuri – carburanţi, service şi altele. În plus, în alte state europene, tariful pentru taxi este mult mai mare, astfel că Uber devine o alternativă avantajoasă pentru consumatori.

În general, compania Uber percepe 20% din tariful final al fiecărei curse efectuate. Practic, pentru o cursă de 10 lei, șoferul primește 8 lei.

Stiri
x