CALENDAR FISCAL
STIRI

Titlu Din 1 mai, avem reguli noi cand mergem la doctor. Cum vom dovedi ca suntem asigurati?
Data 27-04-2015 12:09
Sursa www.avocatnet.ro
Persoanele asigurate in sistemul de sanatate romanesc vor trebui sa respecte noi reguli, din data de 1 mai, atunci cand vor avea nevoie de servicii medicale sau farmaceutice. Aceasta este data de la care calitatea de asigurat se va putea dovedi, in mod obisnuit, cu ajutorul unui instrument unic.

De la 1 mai, cardul de sanatate va deveni principala modalitate de a demonstra calitatea de asigurat. Aceasta in conditiile in care cardul national de sanatate a inceput sa fie folosit din luna februarie, in paralel cu adeverinta de asigurat eliberata de casele de sanatate, potrivit noutatilor aduse de HG nr. 49/2015.

Acest nou instrument este emis pentru toate persoanele asigurate cu varsta de peste 18 ani, dupa cum informeaza Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS), in timp ce minorii beneficiaza gratuit de servicii medicale. Cardul de sanatate contine, practic, doar datele de identificare ale asiguratului (prenumele, numele, data nasterii si codul unic de identificare, la care se adauga numarul de identificare al cardului si termenul de valabilitate al acestuia), dar, la cerere, medicul de familie poate inscriptiona si date medicale.

Distribuirea cardurilor de sanatate a inceput, conform sursei citate, din toamna anului trecut, prin intermediul serviciilor postale. Postasii predau instrumentul in baza actului de identitate si a semnaturii de primire. Daca asiguratii nu sunt gasiti acasa, cardul poate fi ridicat personal de la posta, in prima faza, sau de la casa teritoriala de sanatate, in faza a doua. In fine, acesta poate ajunge apoi chiar la medicul de familie.

Important! Cardul national de sanatate poate fi folosit doar pe teritoriul Romaniei. Persoanele care pleaca temporar intr-un stat membru al Uniunii Europene, Spatiului Economic European sau in Elvetia pot folosi doar cardul european de sanatate, care se elibereaza la cerere de catre casele de sanatate.

Cardul se activeaza la prima folosire

Cardul national de sanatate poate fi activat odata cu prima vizita la un furnizor de servicii medicale, indiferent ca este vorba de un cabinet de medicina primara, spital, ambulatoriu sau laborator, potrivit CNAS.

Prin urmare, asiguratii nu trebuie sa faca un drum special la medic pentru activare. Cardul poate fi pastrat fara sa fie activat chiar si ani intregi, daca folosirea acestuia nu este necesara.

"Activarea cardului de sanatate se va face odata cu primul serviciu medical, nefiind necesar ca o persoana sa mearga special la medic pentru initializarea cardului, care poate sa ramana neactivat si un an sau doi. Nimeni nu trebuie sa mearga la medic special pentru a-si activa cardul. Initializarea cardului se face odata cu acordarea primului serviciu medical. Altfel spus, asiguratii pot pastra cardul neactivat si un an, si doi, daca nu au nevoie sa mearga la medic", a declarat recent presedintele CNAS, Vasile Ciurchea, citat de Mediafax.

Conform informatiilor furnizate de CNAS, activarea cardului consta in inlocuirea codului pin initial (000) cu un cod pin de patru cifre ales de asigurat, ceea ce nu dureaza mai mult de cateva zeci de secunde.

Atentie! Folosirea cardului de sanatate nu este necesara la acordarea serviciilor medicale de urgenta, deoarece acestea fac parte din pachetul minim, care este destinat atat persoanelor asigurate, cat si celor neasigurate.

Emiterea unui duplicat se face pe banii asiguratului

Asiguratii pot cere emiterea unui duplicat al cardului in caz de pierdere, furt, deteriorare sau modificarea datelor personale, conform prevederilor Ordinului CNAS nr. 98/2015.

In aceste situatii, cheltuielile necesare sunt suportate de persoana asigurata. Totusi, daca instrumentul are defectiuni, informatii gresite sau nu poate fi folosit din motive tehnice, costurile sunt suportate de Imprimeria Nationala.

Pentru obtinerea noului card, solicitantul trebuie sa depuna o cerere la casa de asigurari de sanatate in a carei evidenta se afla, impreuna cu anumite documente, dupa cum urmeaza:

pentru pierdere, furt sau deteriorare: copia actului de identitate, dovada platii contravalorii duplicatului si a distribuirii acestuia;
pentru modificarea datelor personale ale titularului: copia actului de identitate sau alte acte doveditoare privind modificarea datelor personale, cardul de sanatate emis initial, dovada platii contravalorii duplicatului si a distribuirii acestuia;
pentru alte situatii justificate: copia actului de identitate, dovada platii contravalorii duplicatului si a distribuirii acestuia;
pentru defectiuni tehnice, erori in informatiile inscrise sau imposibilitatea de a fi folosit din motive tehnice de functionare: copia actului de identitate, cardul de sanatate (inainte de depunerea solicitarii, casa de asigurari de sanatate trebuie sa verifice cardul si sa confirme problema).
Atunci cand costurile de emitere si expediere cad in sarcina asiguratului, plata contravalorii duplicatului se face la casa teritoriala de sanatate sau in contul bancar al acesteia.

Duplicatul se emite in cel mult 30 de zile de la momentul solicitarii, iar pana la primirea noului card asiguratul se poate folosi de o adeverinta eliberata de casa teritoriala de sanatate.

Asiguratii isi pot schimba medicul de familie in baza cardului

Introducerea cardului de sanatate a adus, totodata, modificari la procedura de schimbare a medicului de familie, dupa cum reiese din prevederile Hotararii Guvernului nr. 205/2015.

Concret, schimbarea medicului poate fi facuta, dupa cel putin sase luni de la momentul inscrierii pe lista acestuia, in baza cardului de sanatate si a unei cereri de inscriere prin transfer.

In cazul persoanelor care, din diverse motive justificate, n-au card de sanatate, cererea de inscriere prin transfer este de ajuns.

Nota: Schimbarea medicului de familie in mai putin de sase luni de la inscrierea pe lista acestuia se poate face daca acesta moare, nu se mai afla sub contract cu casa de sanatate sau praxisul sau este preluat.

Cardul de sanatate poate fi refuzat

Autoritatile au luat in considerare si dorinta anumitor persoane de a nu folosi cardul national de sanatate. Astfel, instrumentul poate fi refuzat de catre asigurati din motive religioase sau de constiinta.

In cazul acestor persoane, calitatea de asigurat poate fi facuta cu ajutorul unui simplu document. Mai exact, conform Ordinului CNAS nr. 98/2015, cei care refuza folosirea cardului din motive religioase sau de constiinta pot solicita eliberarea unei adeverinte de asigurat, care este valabila timp de trei luni.

In acest sens, solicitantii trebuie sa depuna o cerere la casa de sanatate in a carei evidenta se afla. La prima solicitare a adeverintei, asiguratul trebuie sa predea cardul, in situatia in care acesta se afla in posesia lui.

Totusi, in actul normativ amintit este mentionat clar ca persoanele care refuza cardul vor putea sa ceara in orice moment eliberarea acestuia, in baza unei cereri scrise.

Atentie! Asiguratii al caror card inca n-a fost emis pot folosi, pana la primirea acestuia, adeverinta de asigurat.

Stiri
x