Titlu | Dacă firma ta n-are trusă medicală, poți fi sancționat cu o amendă de mii de lei |
Data | 14-06-2016 14:01 |
Sursa | www.avocatnet.ro |
Angajatorii au obligația să ia toate măsurile necesare pentru acordarea primului ajutor, potrivit Legii securității și sănătății în muncă. Astfel, în mod implicit, firmele trebuie să aibă în dotare o trusă sanitară pentru situaţia în care un salariat are probleme de sănătate. Lipsa trusei medicale poate fi sancţionată de inspectorii de muncă cu amenzi de până la 6.000 de lei. Inspectorii de muncă veniți în control îi pot amenda pe angajatorii care nu iau toate măsurile necesare pentru acordarea primului ajutor, prevedere inclusă în Legea nr. 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă. Deși în lege nu există o menţiune expresă cu privire la trusa medicală, de cele mai multe ori acordarea primului ajutor nu se poate face în lipsa acesteia, iar inspectorii de muncă pot da sancţiuni pentru o asemenea scăpare. Astfel, la ora actuală, amenda pe care o pot primi angajatorii care nu iau toate măsurile pentru acordarea primului ajutor (ce implică existenţa unei truse sanitare de prim ajutor) este cuprinsă între 3.000 şi 6.000 de lei. În completarea prevederilor de bază referitoare la acordarea primului ajutor, Ministerul Sănătăţii a emis un act normativ ce prevede, în mod expres, obligativitatea firmelor de a avea truse medicale. Concret, este vorba de Ordinul nr. 427/2002 pentru aprobarea componenței trusei sanitare și a baremului de materiale, ce intră în dotarea posturilor de prim ajutor fără cadre medicale. Acesta prevede că întreprinderile, instituțiile și unitățile economice, școlile, cabanele turistice și altele asemenea trebuie să aibă în dotare truse sanitare. Ordinul de ministru prevede că, în cazul în care este vorba de entități în care se desfășoară activități industriale, agricole sau de prestări servicii, angajatorii trebuie să asigure cel puțin o trusă medicală la fiecare 25 de persoane, în timp ce în grădinițe și școli trebuie să existe cel puțin una la 50 de elevi. Mai precis, potrivit normelor legale în vigoare, trusele medicale trebuie să se regăsească în spațiile în care se desfășoară următoarele activități: 1. Activităţi industriale, agricole şi de prestări de servicii: în secţii de activitate cu mai mult de 5 persoane - una la cel mult 25 de persoane; activităţi cu locuri de muncă dispersate, indiferent de numărul de angajaţi; mijloace de transport în comun, altele decât auto; 2. Activitate de comerţ: spaţii comerciale care permit accesul direct al clienţilor la mărfurile expuse; spaţii comerciale organizate pe subunităţi pentru prezentare şi desfacere; pieţe agroalimentare; staţii de distribuire a carburanţilor; 3. Activităţi de învăţământ, proiectare-cercetare: grădiniţe, şcoli, alte instituţii de învăţământ care nu dispun de cabinet medical propriu - cel puţin una la 50 de elevi; ateliere şcolare, săli de sport; cămine şi internate; alte activităţi de proiectare-cercetare - cel puţin una la 25 de persoane; 4. Activităţi culturale şi recreative: săli de spectacole - una la cel puţin 100 de locuri; săli de sport sau de întreţinere fizică, altele decât cele din instituţiile de învăţământ; cluburi, alte spaţii pentru activităţi de divertisment cu cel puţin 10 locuri; baruri, restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, unităţi agroturistice. Ce nu trebuie să lipsească din trusa sanitară Trusele sanitare folosite pentru acordarea primului ajutor pot să fie utilizate până la expirarea duratei de folosință a componentelor lor, potrivit Ordinului nr. 427/2002. Concret, în cutia trusei sanitare trebuie să se regăsească 28 de articole obligatorii, a căror calitate trebuie să fie verificată și certificată în conformitate cu prevederile în vigoare privind evaluarea conformității de către organele abilitate ale Ministerului Sănătății, precum urmează: foarfece cu vârfuri boante - 1; garou 50 cm - 1; deschizator de gura din material plastic - 1; dispozitiv de respiraţie gura la gura - 1; pipa Guedel marimea 4 - 1; pipa Guedel marimea 10 - 1; manuşi de examinare, pereche - 4; pahare de unica folosinţa - 5; batiste de hârtie cu soluţie dezinfectanta - 10; atele din material plastic - 2; feşi din tifon mici 5cm/4m - 5; feşi din tifon mari 10cm/5m - 3; bandaj triunghiular I = 80 mm - 2; vata hidrofila sterila, pachet A 50 g - 2; ace de siguranţa - 12; leucoplast 5 cm/3 m - 1; leucoplast 2,5 cm/2,5 m - 1; alcool sanitar 200 ml - 1; comprese sterile 10 cm/8 cm x 10 buc. - 10; pansament individual 2 cm/6 cm - 10; pansament cu rivanol 6 cm/10 cm - 5; plasture 6 cm/ 50 cm - 1; creion - 1; caiet a 50 de pagini - 1; bro?ura cu instrucţiuni de prim ajutor - 1; rivanol soluţie 1 0/00, 200 ml - 1; apa oxigenata sau perogen -1 ; alcool iodat 200 ml - 1. Cum trebuie sa fie pastrate trusele medicale Prevederile legale în vigoare arată că instrumentele și materialele sanitare, medicamentele și materialele diverse trebuie să fie așezate într-o cutie din material plastic, cu colțuri și muchii rotunjite. Pe lângă conținutul minim obligatoriu al trusei sanitare, în cutie se pot regăsi și alte dispozitive medicale, cum ar fi folia termoizolantă, cu ajutorul căreia se poate conserva energia corpului omenesc în situații grave, cum ar fi arsurile. Totodată, potrivit Ordinului nr. 427/2002, cutia trusei sanitare trebuie să fie „rigidă, realizată din material plastic rezistent” și este obligatoriu ca ea să asigure etanşeitatea corespunzătoare pentru protejarea conţinutului faţă de praf şi umezeală printr-un sistem de închidere ferm, să fie inscripţionată, vizibil de la o distanţă de minimum 5 m, cu denumirea produsului şi a furnizorului sau, după caz, a producătorului și să permită vizualizarea conţinutului sau să aibă inscripţionată lista conţinutului. Totodată, este important ca aceasta să fie dimensionată şi compartimentată corespunzător, în vederea depozitării şi asigurării integrităţii componentelor obligatorii prevăzute de lege. |
Distrugere arhive termen de pastrare expirat