Titlu | Legea „Big Brother” a fost reinventată |
Data | 09-09-2015 13:51 |
Sursa | www.curierulnational.ro |
Actul normativ prevede însă că datele de trafic ale abonaţilor de telefonie şi internet vor fi şterse după trei ani de la data ultimei comunicări către aceştia Datele de trafic, de identificare a echipamentelor şi datele de localizare pot fi păstrate, la cererea justificată a organelor penale sau a instanţelor, dar nu mai mult de cinci ani Proiectul de lege adoptat luni va fi transmis Camerei Deputaţilor pentru a intra în procedura de dezbatere O nouă propunere legislativă privind păstrarea datelor de trafic ale abonaţilor de telefonie şi internet, iniţiată de Vasile Blaga, Gabriel Oprea, Daniel Constantin, Alina Gorghiu, Kelemen Hunor, Varujan Pambuccian şi Victor Ponta, a fost adoptată luni de Senat, urmând să se aplice dacă şi Camera Deputaţilor o va găsi oportună. Propunerea legislativă a fost aprobată în şedinţa de luni a Senatului, deşi, nu mai departe de anul trecut, Curtea Constituţională considerase că alte forme asemănătoare ale legii „Big Brother” - respectiv cea care prevedea că operatorii de telefonie şi internet sunt obligaţi să păstreze timp de şase luni anumite date despre apelurile telefonice, SMS-urile şi e-mail-urile abonaţilor, precum şi cele privind cartelele telefonice şi securitatea cibernetică - sunt neconstituţionale. Acest nou act normativ - Propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr.506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările ulterioare - stipulează, în principal, faptul că datele de trafic ale abonaţilor, pe care le păstrează în prezent operatorii de telefonie şi internet, vor fi stocate timp de maximum trei ani, dar şi faptul că aceste date vor fi accesate doar în baza unei autorizări judecătoreşti. În evaluarea primară a propunerii legislative, Senatul arată că propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările ulterioare, „corespunde principiilor şi normelor constituţionale”. „Totodată, propunerea legislativă se integrează în sistemul legislativ existent.” “În ceea ce priveşte conformitatea propunerii legislative cu documentele de politici publice în vigoare, precizăm că nu au fost identificate strategii, programe sau alte tipuri de asemenea documente. De asemenea, precizăm că pe agenda de lucru a Senatului nu se mai află iniţiative legislative cu un obiect de reglementare similar”, se arată în „Evaluarea primară”. În principal, documentul propune o durată maximă pentru păstrarea datelor de trafic ale abonaţilor şi utilizatorilor de servicii de telefonie şi internet - date care sunt prelucrate şi stocate în prezent de operatori pentru a putea emite facturi şi pentru a asigura serviciile respective. În plus, sunt introduse unele prevederi conform cărora accesul la datele de trafic va fi făcut doar în baza unei autorizări judecătoreşti. Datele sunt şterse abia la trei ani de când nu mai folosesc operatorilor Altfel spus, datele de trafic ale abonaţilor şi utilizatorilor, care sunt prelucrate şi păstrate de către operatorii de telefonie şi internet, vor fi şterse sau anonimizate la momentul la care acestea nu vor mai fi necesare la transmiterea comunicărilor, însă nu mai târziu de trei ani de la data efectuării comunicării. Termenul de maximum trei ani de la efectuarea comunicării este valabil şi pentru datele de trafic prelucrate pentru a stabili obligaţiile contractuale ale abonaţilor la serviciile de comunicaţii a căror plată se face în avans. Judecătorii trebuie să motiveze necesitatea păstrării datelor În ceea ce priveşte accesul autorităţilor la datele deţinute de operatorii de telefonie şi internet, în proiect este precizat expres că acesta va fi făcut cu autorizare judecătorească, în unele cazuri impunându-se ca solicitarea să fie însoţită/urmată de o notificare din care să reiasă că păstrarea acestora este necesară. "La solicitarea instanţelor de judecată sau la solicitarea organelor de urmărire penală ori a organelor de stat cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale, cu autorizarea prealabilă a judecătorului stabilit potrivit legii, furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului şi furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice pun la dispoziţia acestora, de îndată, dar nu mai târziu de 48 de ore, datele de trafic, datele de identificare a echipamentului (echipamentele operatorilor de telefonie şi internet - n.r.) şi datele de localizare, în conformitate cu prevederile referitoare la protecţia datelor cu caracter personal", scrie în documentul citat. În situaţia în care solicitările şi răspunsurile vor fi transmise în format electronic, acestea vor fi semnate cu semnătură electronică extinsă. Cererile vor fi procesate cu confidenţialitate. Datele cerute de autorităţi nu vor putea fi şterse sau anonimizate de către operatorii de telefonie şi internet atunci când solicitarea va fi însoţită/urmată de o notificare din care să reiasă că păstrarea acestora este necesară. Totuşi, acestea nu vor fi păstrate mai mult de cinci ani de la data solicitării sau până când instanţa pronunţă o hotărâre definitivă. "Datele de trafic, datele de identificare a echipamentului şi datele de localizare solicitate (...) nu fac obiectul ştergerii sau anonimizării de către furnizori, atunci când solicitarea formulată (...) este însoţită sau urmată de o notificare cu privire la necesitatea menţinerii lor, în scopul identificării şi conservării probelor sau indiciilor temeinice, în cadrul investigaţiilor pentru combaterea infracţiunilor sau în domeniul apărării şi securităţii naţionale, atât timp cât subzistă motivele care au stat la baza solicitării, dar nu mai mult de cinci ani de la data solicitării sau, după caz, până la pronunţarea unei hotărâri definitive a instanţei de judecată", este explicat în proiectul de act normativ aprobat de senatori. CCR a tăiat firul Legii "Big Brother" anul trecut Legea nr. 82/2012, supranumită şi Legea "Big Brother", care prevedea că operatorii de telefonie şi internet trebuiau să păstreze timp de şase luni anumite date despre apelurile telefonice, SMS-urile şi e-mail-urile abonaţilor, dar şi Legea cartelelor telefonice şi Legea securităţii cibernetice au fost declarate neconstituţionale. Motivarea Curţii Constituţionale a fost publicată în Monitorul Oficial la începutul lunii septembrie 2014, dată de la care Legii "Big Brother" i s-a tăiat firul. Ca atare, datele personale ale utilizatorilor de telefonie care au fost stocate de furnizorii de astfel de servicii urmau să fie şterse, companiilor fiindu-le interzisă înregistrarea acestora începând din 1 septembrie 2014. Proiectul de lege prevedea obligativitatea furnizorilor de telefonie fixă şi mobilă şi de internet să reţină timp de 6 luni anumite date ale abonaţilor care să fie trimise, la cerere, autorităţilor din domeniul siguranţei naţionale pentru acţiunile de prevenire, cercetare, descoperire şi urmărire a infracţiunilor grave. Judecătorii Curţii Constituţionale (CC) arătau, în motivarea deciziei de declarare neconstituţională a Legii 82/2012, că acest act normativ este de natură să prejudicieze manifestarea liberă a dreptului la comunicare sau la exprimare. Concret, judecătorii au invocat faptul că aceste date conduc la concluzii foarte precise privind viaţa privată a persoanelor ale căror date au fost păstrate, concluzii ce pot viza obiceiurile din viaţa cotidiană, locurile de şedere permanentă sau temporară, deplasările zilnice sau alte deplasări, activităţile desfăşurate, relaţiile sociale ale acestor persoane şi mediile sociale frecventate de ele. |
Distrugere arhive termen de pastrare expirat